Huisdiernieuws ...
Home Nieuws Anido 2020 een groot succes

Anido 2020 een groot succes

door Jarno de Vries
anido 2020

De 21ste editie van ANIDO vond plaats op 16 en 17 februari in Kortrijk Xpo en werd met 4.871 bezoekers succesvol afgesloten. De eerste reacties van zowel exposanten als bezoekers zijn zeer positief: een compleet beursaanbod, mooie stands, een aangename professionele sfeer en veel nieuwigheden.

ANIDO is dan ook uitgegroeid tot een vaste waarde in de Benelux en Noord- Frankrijk waar professionals uit de petcare zich een goed beeld kunnen vormen van de laatste trends en marktontwikkelingen in de branche. Tijdens deze editie stonden talrijke nieuwigheden in het teken van duurzaamheid en ecologie. Verder viel het op dat diverse fabrikanten de switch maken van globaal naar lokaal: de productie gebeurt bij ons of in onze buurlanden, de ingrediënten komen van regionale producenten, enzovoort.

Tot slot noteerden we dat diverse standhouders een‘offline-aanbod’ voorstelden. Dit gamma is specifiek bestemd voor de dierenspeciaalzaken en is nietterug te vinden bij (grote) e-commercespelers.

ANIDO in cijfers

ANIDO ontving ditmaal in totaal 4.871 bezoekers uit 22 landen: 2.962 bezoekers op zondag en 1.909 bezoekers op maandag. Dit betekent nagenoeg een status quo t.o.v. het aantal bezoekers in 2018. Ruim 24,5% van dit hoog en trouw bezoekersaantal was afkomstig van buiten de Belgische grenzen, voornamelijk uit Nederland (13%) en Frankrijk (9,6%).

NEW@ANIDO Awards 2020

De New@ANIDO-stand kon op veel belangstelling rekenen en bood een mooi overzicht van de meest recente innovaties van de aanwezige exposanten op de beurs. Op de eerste beursdag waren de bezoekers dan ook opnieuw talrijk om te gaan stemmen op hun favoriete nieuwe producten. De bezoeker kon stemmen in twee categorieën, namelijk ‘Voeding’ en ‘Accessoires en verzorgingsproducten’. Bovendien konden ze dit jaar voor het eerst aanduiden welk product ze met een ‘Natural & Sustainable’-award wilden belonen.

In de categorie ‘VOEDING’ ging de award naar Edgard & Cooper voor hun innovatie ‘Doggy Dental Stick’, een tandverzorgende kauwsnack. Hiermee is Edgard & Cooper het eerste dierenvoedingmerk dat zijn snacks verpakt in bio-afbreekbaar materiaal. De tweede plaats was weggelegd voor het gamma ‘Barking Bakery’ van de Nederlandse firma Cat & Dog Supply. Deze heerlijke woofins, koekjes en cakejes met eetbaar logo zorgen voor een feestelijk tintje en zijn verkrijgbaar in verschillende vormen en maten. Op de derde stek eindigde het concept ‘Gezond Belonen’ van de firma Beeztees. Deze verschillende soorten natuurlijke snacks zijn gemaakt van 100% vlees en hebben elk eigen kenmerken, die bijdragen aan de gezondheid van de (allergische) hond (bv hypoallergeen, eiwitrijk, glutenvrij, met omega 3 en 6,…).

Anido dog chews

De winnaar bij de ‘ACCESSOIRES EN VERZORGINGSPRODUCTEN’ werd de nieuwe versie van de gps-tracker van de Franse onderneming Weenect. Deze gps-tracker is de kleinste en lichtste op de markt en bevat een bel-, tril- en educatiefunctie. De update van 2020 voorziet een trackingsysteem dat steunt op artificiële intelligentie. Hierdoor kan zowel de activiteit als de gezondheid van het dier gemeten worden. Het zilver ging in deze categorie naar de ‘Spotted!’ van Holland Animal Care, dé oplossing voor verloren gelopen dieren dankzij een gratis app die vinder en eigenaar verbindt. De ‘Wunderball’ van de firma Van der Basch Trading legde beslag op de derde plaats. De Wunderball is de eerste en enige rubberbal op de Benelux-markt die onverwoestbaar is. Dit speeltje drijft, stuitert en gaat niet kapot.

De ‘NATURAL & SUSTAINABLE’-award ging naar de firma ‘Supplies for pets’ voor hun Bio & Compostable Poop Bags: biologische en composteerbare afvalzakjes voor honden, vervaardigd met

30% hernieuwbare grondstoffen. Ook de papieren sticker en de kartonnen rolhouders zijn biologisch en composteerbaar. De verdienstelijke tweede plaats was weggelegd voor de firma I&I Pet Supplies met hun koffieboomkauwwortel XS (een maat waar ook de allerkleinste honden van kunnen genieten). De koffieboomkauwwortel is een restproduct van de koffie-oogst. Voorheen werden de wortels van de koffieboom verbrand. De firma ‘Edgard & Cooper’, die de voedingsaward won, mocht met het brons naar huis voor hun ‘Doggy Dental Stick’, verpakt in bio-afbreekbaar materiaal. Zo worden 2 plantaardige materialen voor de verpakkingen gebruikt: FSC-gecertificeerd papier van bomen uit verantwoord beheerde bossen en bioplastic van gmo-vrije Europese aardappelen.

Meer informatie over deze producten is terug te vinden op de website van ANIDO onder de rubriek‘New@ANIDO’.

Meet the experts

ANIDO pakte voor het eerst uit met enkele inspirerende getuigenissen van succesvolle ondernemers uit de petcare. Zij kwamen vertellen over hun zaak, hoe zij toekomstige trends en uitdagingen aangaan en hoe ze zich onderscheiden in een sterk concurrentiële markt. Zo zijn Jimmy Huijbers (Avonturia de Vogelkelder), Yves Dewêche (Poils & Plumes), Arnold Vlastuin (Zoo & Zo) & Rudy Lefèvre (Wellopet) hun ervaringen komen delen. Bezoekers hadden veel belangstelling voor deze nieuwe leerrijke sessies op ANIDO.

De voornaamste boodschap die deze sprekers de toehoorders allemaal meegaven was dat de (zelfstandige) petcare-ondernemer niet per se de mainstream hoeft te volgen, maar durf en lef moet tonen en gerust anders uit de hoek mag komen. Via beleving of specialisatie kunnen ze zich differentiëren van de stevige concurrentie op de markt van huisdierbenodigdheden. Ook de kennis en knowhow die dierenspeciaalzaken en hun medewerkers in huis hebben, vormt een essentiële tool om de consument voor zich te winnen.

Tot slot toonden deze 4 sprekers aan dat een doordachte visie en aanpak een must is om zich te onderscheiden van e- commercegiganten, zoals Alibaba, Amazon, bol.com of zooplus. Daarnaast schetsen gastsprekers Peter de Ranter (Tilroy) en Lieven van de Velde (Youniverse) hoe je als ondernemer snel en eenvoudig een goede website/ webshop opstart, wat de meerwaarde is van goede content marketing en hoe je rendement haalt uit een ‘omniconnected’ aanpak. Deze laatste presentaties zijn ook op de ANIDO-website beschikbaar.

Tot slot waren er opnieuw de trimdemonstraties van Kitty talks Dogs bij de stand van Transgroom. Bezoekers waren talrijk om op zondag de nieuwste ‘day-to-day’-trends en rascoupes te spotten tijdensde demo’s, gegeven door ervaren trimsters. Op maandag konden bezoekers zich inschrijven om deel te nemen aan de nieuwe modeldog-workshops.

Volgende editie

ANIDO blikt dan ook tevreden terug op een geslaagde editie. De 22ste editie van ANIDO zal plaatsvinden op 20 & 21 februari 2022 in Kortrijk Xpo.

Bron: Anido

Misschien vind je dit ook leuk

Laat een bericht achter

Wij gebruiken cookies om de website beter te laten werken OK Lees meer