Huisdiernieuws ...
Home Nieuws Klant hecht grote waarde aan natuurlijke diervoeding

Klant hecht grote waarde aan natuurlijke diervoeding

door Jarno de Vries

Uit een recente wereldwijde studie, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Wizer in opdracht van BENEO, producent van functionele ingrediënten uit natuurlijke bronnen voor onder meer de (pet)foodindustrie, is gebleken dat honden- en katteneigenaars in de eerste plaats geïnteresseerd zijn in natuurlijke diervoeding met extra gezondheidsvoordelen. Aangezien de meerderheid van de eigenaars verwacht dat de voeding van hun huisdier van dezelfde kwaliteit is als die voor zichzelf, is er een aanzienlijke vraag naar hoogwaardige, natuurlijke en gezonde ingrediënten. Aan het onderzoek namen 2.500 eigenaars van honden en katten deel uit Brazilië, China, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Uit het onderzoek blijkt dat de trends in dierenvoeding nog steeds die in de menselijke voeding weerspiegelen. Het toont het enorme marktpotentieel aan voor het gebruik van zuivere, gezondheidsbevorderende en allergeenvrije of -arme ingrediënten, waarbij duurzaamheid en plantaardige oorsprong nu ook een steeds grotere rol spelen.

Volgens het onderzoek houden consumenten bij de aankoop van voeding voor hun huisdieren steeds meer rekening met natuurlijke aspecten. Door minder of geen additieven te gebruiken, lijkt diervoeding gezonder voor meer dan 4 op de 5 eigenaars van gezelschapsdieren. De bevindingen van BENEO tonen ook aan dat diervoeding met claims over natuurlijke ingrediënten een aanzienlijke invloed heeft op de aankoopkansen: 79% van de huisdiereigenaren controleert het etiket op ingrediënten die zij niet lekker vinden. Veel potentiële klanten vragen de merken ook om het gemakkelijker te maken na te gaan wat er in de voeding zit, waardoor dit een belangrijk aandachtspunt wordt voor de producenten. Naast de vraag om additieven uit huisdiervoeding te verwijderen, wordt ook de aandacht gevestigd op allergene ingrediënten: driekwart van de eigenaars is het ermee eens dat het gebruik van allergeenvrije ingrediënten, zoals soja of maïs, de voeding gezonder doet lijken.

Net als in de menselijke voeding is ook in petfood een gezonde spijsvertering bepalend voor het koopgedrag. Meer dan 90% van de eigenaren van huisdieren zegt dat ondersteuning van de spijsvertering het waarschijnlijker maakt dat zij een 2a-product kopen, waardoor zij actief op zoek gaan naar gemakkelijk te verteren producten. Met name de vraag naar prebiotica neemt toe en de voordelen ervan worden algemeen erkend, waarbij 70% van de respondenten het ermee eens is dat het toevoegen van dergelijke vezels aan diervoeding deze gezonder doet lijken. Een recent onderzoek van Mintel bevestigt deze interesse in prebiotische ingrediënten voor huisdieren, waarbij de helft van de productlanceringen van droog katten- en hondenvoer in Europa nu inuline, fructo-oligosacchariden of van cichorei afgeleide producten bevat.

Een andere consumententrend die verder verschuift naar de voeding van huisdieren is die van de duurzaamheid: meer dan de helft van de eigenaars geeft nu aan dat ze letten op duurzaamheid en de koolstofvoetafdruk bij aankoopbeslissingen voor de voeding van hun huisdier. Volgens het onderzoek verhoogt het gebruik van vermeldingen als ‘milieuvriendelijk’ de belangstelling van de consument voor de aankoop van een huisdiervoedingsproduct. Maygane Ronsmans, Product Manager Animal Nutrition bij BENEO, licht toe: “De bevindingen van deze enquête over huisdieren benadrukken de toenemende vraag van eigenaren naar begrijpelijke, correcte ingrediëntenlabels en naar gezondere voeding voor hun huisdieren. We zien dit ook weerspiegeld in het stijgende aantal klanten dat de voorkeur geeft aan BENEO’s clean label en hypoallergene rijstzetmeel en -eiwitten, die de ideale plantgebaseerde oplossingen zijn voor premiumpetfood.”

Bron: BENEO

Misschien vind je dit ook leuk

Laat een bericht achter

Wij gebruiken cookies om de website beter te laten werken OK Lees meer