Huisdiernieuws ...
Home Nieuws Wederom stijging voor Zooplus

Wederom stijging voor Zooplus

door Jarno de Vries
zooplus

Zooplus, Europa’s grootste online dierenwinkel, boekte afgelopen jaar een omzet van 1.524 miljoen euro. De groei van 14% werd aangejaagd door voer van eigen merken.

Dat laat zooplus vandaag weten in een bericht met voorlopige cijfers. Daarmee is de groei in lijn met de verwachtingen.

Private labels zorgen voor extra omzet

De groei is voornamelijk te danken aan private labels. Ze tekenen inmiddels voor 16% van de food and litter sales, veruit de grootste categorie; de verkoop van voer, kattenbakvulling en aanverwanten heeft inmiddels een aandeel van 86% in de totale jaaromzet van Zooplus, wat neerkomt op 1.311 miljoen euro. De private labels doen daar dus zo’n 210 miljoen euro van, dit is 29% meer dan in 2018.
 
Robert Damen, general manager van Zooplus in de lage landen, vertelt over de waarde van private labels: “Ze waren altijd al interessant vanwege hun time to market en marge, maar ze zijn steeds belangrijker geworden omdat je er zo goed mee kunt inspelen op trends. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vers en biologisch. Het zijn consumententrends die je ook bij dieren ziet – we spreken ook wel van premiumization en humanization – en die elkaar snel opvolgen.”

Zooplus grote speler op de markt

Zooplus is Europa’s grootste speler in huisdiervoeding en -benodigdheden. Enkel het Duitse bedrijf Fressnapf loopt voor op Zooplus. Afgelopen jaar haalde Zooplus 3,1 miljoen nieuwe klanten binnen, volgens de cijfers.
 
Zooplus verwacht te kunnen blijven groeien door een verdere verschuiving van de consumentenbestedingen van offline naar online. Volgens Damen ligt het web-aandeel nu tussen de 15 tot 20%. “Naar verwachting gaat dit in een periode van vijf tot tien jaar naar een 50/50-verhouding”, aldus Damen.

Lange termijnrelatie

Klantbehoud is erg belangrijk bij Zooplus, 91% van de klanten komt steeds terug bij Zooplus. In 2018 lag dit nog op 95%. De daling is volgens ceo Cornelius Patt gestopt: “Onze scherpe focus, marketing en klantvriendelijkheid zijn nu zo goed en stabiel dat deze daling gestopt is.

Zooplus wil klanten beter gaan bedienen in alle levensfasen van hun dier, met producten maar ook met (verwijzingen naar) dienstverleners als dierenartsen en fokkers en in de toekomst naar bijvoorbeeld asiels, uitlaatservices en trimsalons.

Zooplus gaat voor een lange termijnrelatie, we willen de hele levenscyclus van dieren afdekken, maar we willen nog meer; het begint bij de oriëntatie op de aanschaf, we adviseren vervolgens over voeding, eventuele problemen en ziektes, later kunnen we ook rond het levenseinde een rol vervullen”, aldus Damen.

Bron: Twinkle Magazine

Misschien vind je dit ook leuk

Laat een bericht achter

Wij gebruiken cookies om de website beter te laten werken OK Lees meer